
Samochód drabina
Samochód drabina który wyróżnia się od standardowych pojazdów. Tym wyróżniającym elementem jest skrętna tylna oś naczepy. Steruje nią drugi kierowca-operator. Drugi kierowca zajmuje miejsce w kabinie usytuowanej w tylnej części naczepy. Takie rozwiązanie zapewnia doskonałą zwrotność pojazdu, którego długości dochodzą do 18-19 metrów.
Parametry pojazdu:
· Sześciocylindrowy wysokoprężny silnik Caterpillar, o pojemności 12,5 dm3,
· Max moc 430 KM (316 kW) przy 2100 obr/min.,
· Max moment obrotowy to 2100 Nm przy 1200 obr./min.,
· Tylna oś napędzana jest za pośrednictwem automatycznej skrzyni przekładniowej Allison Transmission, wyposażonej w retarder,
· Czterodrzwiowa kabina dla strażaków w układzie 1+1+3,
· Szkielet kabiny oraz zabudowa wykonana została z profili ze stali nierdzewnej i pokryta blachą aluminiową,
· Dodatkowo samochód wyposażony jest w drabiny:
o dwuprzęsłową o długości 10,6 m,
o dwuprzęsłowa o długości 8,5 m,
o dwie drabiny dachowe o długości 6 m,
o dwie drabiny strychowe o długości 3 m,
o drabiny przenośne dwuprzęsłowe o długości 10,6 i 8,5 m.
· Drabina napędzana jest hydraulicznie. Ciśnienie robocze oleju w układzie hydraulicznym wynosi 190 bar.
· Gabaryty pojazdu są na tyle duże iż do pracy na pełnym wysięgu potrzebne są tylko dwie podpory o niewielkim rozstawie 427 cm.
· Kąt pracy drabiny zawiera się w przedziale od –2° do +75°.
· Max wysokość ratownicza to 30,5 m,
· Max wysięg boczny wynosi 28,8 m. Kąt powyżej 46° umożliwia obciążenie do 226 kg przy podawaniu wody. Poniżej tego kąta maksymalne obciążenie wynosi 113 kg przy pełnym bocznym wysuwie.